26 september 2018 Upphandling | Ramavtal

"Man kan bygga sagor"

Barnen får säga sitt när SKL Kommentus Inköpscentral och SKL gemensamt upphandlar förskolebyggnader. Förra veckan deltog en förskolegrupp med femåringar i en workshop hos SKL där de fick komma med tankar och idéer på vad som gör en bra förskola.

Trycket på nya förskolor ökar ute i Sveriges kommuner då många behöver göra plats för fler barn eller ersätta äldre lokaler som inte klarar dagens villkor. För att stötta kommunerna genomför SKL Kommentus Inköpscentral tillsammans med SKL en upphandling av förskolelokaler.

I upphandlingen tar man inte bara hjälp av pedagoger, akustiker och byggkonstruktörer - de främsta experterna på vad barnen behöver för att trivas på förskolan är förstås barnen själva. Därför anordnades förra veckan ett möte med sex förskolebarn som kom på besök till SKL-huset på söder.

Miljö för självständighet

Utifrån bilder pratade barnen om vad de tycker är viktigt i förskolemiljön för olika aktiviteter. Diskussionerna rörde sig runt sju kategorier: Läsa och dramatisera, rörelse, entré och hall, ateljé och skapande, mat och äta, bygga och konstruera samt utforska.

Genomgående i samtalen var viljan hos barnen att vara självständiga. De vill att hyllor och krokar ska sitta på en höjd som de når och vid lunch och mellanmål är det viktigt att kunna ta och hälla själv.

– Pinnar till stövlarna så att barnen kan hitta själva och att fröknarna slipper leta, föreslog någon när samtalet rörde sig om vad som är bra att ha i entrén. Där anser barnen också att det ska finnas hyllor med namnlappar på, och bilder eftersom inte alla kan läsa ännu.

Gemenskap och lek

Det är centralt för barnen med gemenskap och att alla inkluderas. De pratade om stora rum där alla får plats samtidigt och det kom önskemål om ett stort runt bord där alla kan sitta tillsammans. Samtidigt vill de att det ska finnas möjlighet att gå undan när man vill vara själv.

Förskolan ska förstås också ha mycket utrymme för lek och fantasi. Grönt tyg som gräs, möjlighet att leka med vatten, en hinderbana och ett ökenrum var förslag som kom upp.

– Man ska kunna bygga så att man kan fantisera att man bor någonstans, sa någon. En annan önskade sig lampor i olika färger och en tredje ett långt fönster där många barn kan få plats och se ut samtidigt.

Hjälp för framtidens förskola

Efter ett produktivt förmiddagspass vankades specialbeställda pannkakor med sylt och grädde i SKLs lunchmatsal. När de var uppslukade återsamlades alla igen för en kort reflektion över dagen innan det var dags att åka tillbaka till förskolan. Barnen var belåtna och stolta över att ha bidragit till framtidens förskola. Med varsin ”medalj” i form av besöksbrickan från SKL sa de hejdå och åkte hem, nöjda efter väl uträttat arbete.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar