2 juli 2018 Utbildningar | Upphandling | LOU

AffärsConcept lanserar webbkurs i LOU

Under våren har Klara Diskay och Lotta Olsson, upphandlingskonsulter på AffärsConcept, jobbat intensivt med att få till en väl etablerad 2-dagars utbildning i LOU till en komprimerad webbkurs. I samband med lanseringen passade vi på att ställa några frågor till Klara, som också är den som guidar kursdeltagaren i videoklipp genom utbildningen.

Till vem vänder sig utbildningen?

Målgruppen för den här utbildningen är främst personer som är nya inom offentlig upphandling och behöver lära sig grunderna för att kunna skriva eller medverka vid utformningen av upphandlingsdokument. Men det kan också vara mer erfarna personer som behöver en uppdatering av sina kunskaper.

Varför har ni skapat den här webbkursen?

Vi har länge erbjudit en mängd utbildningar i offentlig upphandling, och med tiden fått önskemål från våra kunder att även skapa webbaserade utbildningar. Just introduktion i LOU är en väldigt populär kurs som ofta blir fullbokad, så vi märker att många har behov av att gå den. Dessutom är det svårt att erbjuda en fysisk utbildning på alla orter i Sverige. Då är en webbutbildning perfekt eftersom man inte behöver resa iväg och kan genomföra den i sin egen takt när man har tid. Vi kan helt enkelt nå fler.

Vad får man med sig som kursdeltagare?

Efter utbildningen hoppas vi att man har fått en förståelse för hur en upphandling kan genomföras på ett korrekt och affärsmässigt sätt. Man kommer ha kunskap om de olika delarna av ett förfrågningsunderlag och kunna dra nytta av det vid utformning av krav eller vid medverkan i upphandling.

Som kursdeltagare kommer du få övergripande kunskap kring förfrågningsunderlagets uppbyggnad, annonsering, hantering och utvärdering av anbud. Vi går igenom tröskelvärden, upphandlingsförfaranden och tidsfrister. Du får också en förståelse kring syftet med LOU, vilka som behöver följa lagstiftningen, samt offentlighet och sekretess.

Varför tycker du att det är viktigt att lära sig grunderna i LOU?

Förutom att man verkligen behöver känna till regelverket när man jobbar med offentlig upphandling, får man kunskap kring hur man genomför en upphandling på ett bra sätt, och vad man behöver tänka på för att få ett bra affärsmässigt och juridiskt resultat. Även om vi har ett regelverk att förhålla oss till så finns det olika sätt att gå tillväga när det gäller exempelvis kravställning, som i sin tur påverkar resultatet. Vill man blir ännu mer expert på ämnet har vi fler djuplodande utbildningar (här hittar du dem). Förhoppningsvis kommer fler av dem även finnas som webbkurser framöver.

Hur går det till att genomföra kursen online?

Så snart du genomför köpet har du tillgång till allt material i sex månader framåt. Utbildningen är indelade i olika avsnitt och varieras med text, video och övningar. Jag guidar dessutom deltagaren längs vägen. Det du behöver för att kunna genomföra utbildningen är att ta tillgång till dator, läsplatta eller smartphone och uppkoppling! Sen kan du göra utbildningen i ditt egna tempo och gå tillbaks till kursinnehållet när du önskar. Jag tror och hoppas verkligen att det här blir ett bra komplement till vårt vanliga kursutbud.


Passa på att köpa utbildningen före 31 oktober. Då får du 1000:- rabatt.
Till utbildningen

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar