Bristvaror till kommunala vård- och omsorgsverksamheter 2020

Ramavtalet täcker det huvudsakliga behovet av ändamålsenligt hälso- och sjukvårdsmaterial som på grund av utbrottet av coronavirus blivit bristvara.

Frågor om ramavtalet?

Kontakta kundsupport - vi hjälper dig.

Tel:
08 525 029 96
Skicka e-post

Bristvaror till kommunala vård- och omsorgsverksamheter 2020

2020-04-16 till 2021-04-12
i
Det råder global brist på nitrilhandskar. Vi har dock säkrat 60 miljoner handskar, som vi räknar med ska räcka en ganska lång period framöver. För att säkerställa att dessa handskar hamnar där de verkligen behövs får man på detta avtal endast beställa nitrilhandskar om de ska användas inom kommunens vård- och omsorgsverksamheter. För kommunens övriga verksamheter som är i behov av handskar hänvisar vi till våra andra avtal för beställning av handskar i vinyl.

Ramavtalets omfattning

Ramavtalet Bristvaror till kommunala vård- och omsorgsverksamheter omfattar varor som det råder brist på under coronapandemin. Dessa ska i första hand gå till kommunala och kommunalt finansierade privata vård- och omsorgsverksamheter.

Beroende på hur tillgången och efterfrågan utvecklas kan omfattningen förändras. För närvarande ingår följande produkter:

  • munskydd
  • visir
  • förkläden
  • handskar
  • handdesinfektion
  • ytdesinfektion

Tills vidare kan man köpa samtliga varor i webbutiken. Vi kommer att informera när varor som nu ingår i det tillfälliga avtalet återgår till ordinarie ramavtal.

Webbutik

För att köpa varor som omfattas av ramavtalet loggar beställaren in i en webbutik och lägger sina beställningar. I webbutiken kommer endast bristvaror som är lagerförda och tillgängliga för omgående leverans att synas.

Utbudet i butiken fylls på allteftersom vi hittar erbjudanden på världsmarknaden som är av tillräckligt god kvalitet och där pris, inklusive frakt, bedöms som rimligt under rådande omständigheter. Mer information om varorna och hur du beställer finns i webbutiken.

Beställningar enligt detta ramavtal ska samordnas inom kommunen.

Här är länk till webbutiken (kräver inloggning)

Under fliken ”Grossist” hittar du länkar till de fullständiga ramavtalsvillkoren och uppgifter om grossisten.

Under fliken "Stöddokument" hittar du blanketterna som behövs samt instruktionerna som även visas nedan.

Så förbereder sig kommunen för att kunna beställa

Ladda ner här (PDF-dokument, 502 kB, nytt fönster)

Så förbereder sig kommunen.jpg

Så beställer kommunen på avtalet

Ladda ner här (PDF-dokument, 263 kB, nytt fönster)

Detta gäller för privat vård- och omsorgsverksamhet

Ladda ner här (PDF-dokument, 341 kB, nytt fönster)

Privata.jpg

Vad gäller för produkter i detta ramavtal jämfört med andra ramavtal?

Ramavtalet gäller enbart bristvaror av hälso- och sjukvårdsmaterial som uppkommit på grund av coronapandemin.

Produkter som inte är bristvaror och som omfattas av ramavtalet Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018 kan fortsatt avropas i enlighet med de villkor som framgår av ramavtalet. Inköpscentralen har även andra ramavtal Hygienartiklar och städmaterial 2018 och Järnhandelsvaror inklusive skyddsutrustning 2018 som omfattar exempelvis handdesinfektion och viss personlig skyddsutrustning. Ramavtalet Yrkeskläder och skor 2016-2 omfattar bland annat arbetskläder för vård- och omsorgspersonal, köks- och lokalvård samt skol- och förskolepersonal.

Har du frågor om ramavtalet? Kontakta kategoriansvarig Arian Mandegari.