Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

8 september 2023 Upphandling | Ramavtal | IT och digitalisering

Boknings- och bidragsprocessen underlättas av nytt ramavtal

Ramavtalet Bokning- och bidragslösning 2022 är nu klart för avrop. Avtalet erbjuder systemlösningar för kommuners behov av stöd i boknings- och bidragsprocessen. 

news-icon

Inför avtalsstarten passade vi på att prata lite med kategoriansvarig Clara Wadman, upphandlaren Marcus Juthage om hur arbetet med upphandlingen har gått och vilka nyttor de ser med det nya ramavtalet.

Hur har upphandlingen gått?

- Bra! Upphandlingen har gått enligt tidplanen. Vi har tagit hänsyn till de behov som finns hos kunden samt tagit vara på den senaste utvecklingen inom bokning och bidragslösningarna på marknaden, berättar Marcus. 

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Ramavtalet erbjuder ett enkelt sätt att anskaffa en tjänst för bokning- och bidragshantering som verkligen ligger i framkant. Avtalet bidrar till effektivisering och möjliggör för digitalisering av processer, där vi från starten av projektet har drivit på marknaden för att få fram nya lösningar, säger Clara.

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

- Den största skillnaden är att det nu går att avropa genom en s.k. särskild fördelningsnyckel. Detta innebär ett mycket enklare sätt att avropa och vi tror verkligen att vi underlättar väsentligt för alla kommuner som vill anskaffa den här tjänsten. Det finns även möjlighet att använda förnyad konkurrensutsättning för de kunder som har utökade eller särskilda krav, säger Marcus. 

- Vi har arbetat vidare från de krav som vi ställde i den förra upphandlingen, men gjort ett omfattande arbete i att förbättra dem. Syftet är att underlätta och förtydliga i dialogen mellan kund och leverantör, tillägger Clara. 

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi är nöjda med att få erbjuda boknings- och bidragslösningar som kan avropas av alla kunder oavsett storlek och förutsättningar, förklarar Marcus.  

- Genom omfattande tester av scenarier i leverantörernas lösningar känner vi oss nu trygga med att vi har tre riktigt bra leverantörer vars lösningar uppfyller de högt ställda kraven. Vi har lyckats höja nivån och vässa ramavtalet ytterligare, avslutar Clara 

Här kan du läsa mer om ramavtalet

Kontakt person bild

Clara Wadman

Kategoriansvarig digitala tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 55 66
072 994 79 56
Kontakt person bild

Marcus Juthage

Upphandlare
Adda Inköpscentral
0317016694
072 998 11 66
Prenumerera på Avtalsnytt