Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

19 oktober 2023 Digitalisering | Upphandling | Ramavtal | IT och digitalisering

Kommuner och regioner förbereder sig för Säker digital kommunikation

Sakta men säkert ska faxen bytas ut i offentlig sektor till förmån för ett nytt säkert sätt att skicka informationen digitalt. Genom det dynamiska inköpssystemet Säker digital kommunikation kan kommuner och regioner upphandla tjänster för att utbyta känslig och sekretessklassad information på ett tryggt och enkelt sätt.

news-icon

Joakim Uddling, förändringsledare, Sollentuna kommun

I dag skickas mängder av sekretessklassad information mellan olika aktörer i offentlig sektor med fax eller vanliga brev, då det inte funnits något säkert digitalt alternativ. Det kan exempelvis handla om vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga och utdrag ur belastningsregistret. Genom att fler kommuner, regioner och statliga myndigheter ansluter sig till Säker digital kommunikation (SDK) kan den känsliga informationen istället utbytas digitalt på ett tryggt, enkelt och säkert sätt.

Adda erbjuder upphandlingsstöd

För att kunna ansluta till och skicka meddelanden via plattformen för Säker digital kommunikation krävs bland annat tre tekniska komponenter. Komponenterna kan antingen utvecklas av organisationen själv, alternativt kan man upphandla tjänster från en leverantör och då med fördel använda sig av det dynamiska inköpssystem som Adda kommer erbjuda i slutet av 2023.

För de organisationer som redan nu vill förbereda sig inför att upphandla tjänster för SDK erbjuder Adda Inköpscentral, tillsammans med Inera, ett kostnadsfritt upphandlingsstöd. Syftet är att förenkla hela anskaffningsprocessen och erbjuda en kvalitetssäkrad grund för upphandlingen.

Sollentuna är en av de kommuner som vänt sig till Adda för att effektivisera sin anslutningsresa.

- Det stora värdet med Säker digital kommunikation är utan tvekan att förbättra, effektivisera och förenkla processer med utbyte av information mellan myndigheter på ett säkert sätt. Vi vill få bort alla typer av fax, berättar Joakim Uddling, förändringsledare på digitaliseringsenheten på Sollentuna kommun.

Att använda sig av Addas upphandlingsstöd har varit positivt:

- Jag tycker våra dialoger så här långt är mycket värdefulla. I den fortsatta processen ser vi att mallar och vägledningar kommer att ha ett stort värde, fortsätter Joakim.

- Vi vet att SDK är ett komplext område och att det är många delar att sätta sig in i för en organisation som vill ansluta sig. Vi hoppas verkligen kunna förenkla anskaffningen av de varor och tjänster som organisationen vill ha och behöver, och erbjuda ett tydligt ”baspaket” som man kan utgå från i sin specifika upphandling från det dynamiska inköpssystemet. Vi erbjuder även individuellt stöd av en specialiserad inköpare som kan sätta sig in i organisationens förutsättningar och ge skräddarsydd guidning utifrån det, berättar Clara Wadman, kategoriansvarig Digitala tjänster på Adda Inköpscentral.

Många fördelar

Joakim ser flera fördelar att använda Addas dynamiska inköpssystem för anskaffningen av den tekniska lösningen.

- Det blir förhoppningsvis enklare för vår inköpsavdelning som ansvarar för upphandlingen, vi tycker att det är bra med en grundläggande kvalitetskontroll som Adda ger genom DIS:et och även en flexibilitet, då alla organisationer kan efterfråga det som just de behöver i sin anskaffning. Dessutom hoppas vi få lite hjälp i kravställningen.

Vill du veta mer om Säker digital kommunikation DIS? Här kan du läsa mer.

Är ni på gång att ansluta och gärna tar emot individuellt upphandlingsstöd? Kontakta Clara Wadman.

Kontakt person bild

Clara Wadman

Kategoriansvarig digitala tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 55 66
072 994 79 56

Här kan du läsa mer om det kommande dynamiska inköpssystemet för Säker digital kommunikation.