Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

31 januari 2022 Ekonomi och HR | HR-tjänster | Upphandling | Ramavtal

Enkelt och flexibelt – med målet att erbjuda rätt kompetens

Genom att använda Addas nya ramavtal för bemanningstjänster kan arbetsplatser på ett enkelt sätt få tillgång till kompetent personal vid exempelvis sjukfrånvaro eller arbetstoppar. Antalet yrkeskategorier har utökats och möjligheten att själv specificera verksamhetens behov har blivit enklare än tidigare.

– Vi arbetar också aktivt för inkludering och mångfald genom att underlätta sysselsättningsfrämjande åtgärder. Det berättar Marie Eklund, avtalsansvarig för HR, som tillsammans med upphandlaren Camilla Ljungman delar med sig av sina tankar om det nya ramavtalet.

news-icon

Det nya ramavtalet Bemanningstjänster 2020 blev klart för avrop den 29 januari.

Hur har upphandlingen gått?

– Trots att vi har haft en snäv tidplan har upphandlingen gått mycket bra. Vi har varit ett samspelt team och fått stor hjälp av ett engagerat leverantörsled och en aktiv referensgrupp, berättar Camilla och Marie nickar instämmande.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

– Det täcker in fler yrkeskategorier än tidigare och är bredare än vårt förra avtal inom bemanningstjänster. Förutom att det är indelat i fler yrkeskategorier är det också indelat per län, där varje anbudsområde har tre rangordnade leverantörer, berättar Camilla.

– På det nya avtalet finns sex olika yrkeskategorier, inklusive ett helt nytt område – interimschefer. Just det området har efterfrågats sedan tidigare och nu kan vi erbjuda även den yrkeskategorin, berättar Marie glatt. Det är också möjligt att avropa roller som inte är beskrivna, då kunden själv kan ange titel och yrkesbeskrivning när de gör avrop.

– Vi har också gjort det enklare att bidra till inkludering och mångfald på arbetsmarknaden genom att kunden kan ställa krav på leverantören att den ska jobba med sysselsättningsfrämjande åtgärder. Det kan handla om att erbjuda praktik till arbetslösa som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden på grund av fel utbildning eller bristande språkkunskaper. Det här är ett jätteviktigt arbete som gör att vi kan ta tillvara på all den kompetens som finns i samhället och i förlängningen skapa en mer inkluderande arbetsmarknad, konstaterar Camilla.

Vilken är den största nyttan för kunden?

– Den absolut största nyttan är enkelheten och att det går snabbt att göra avrop. Det här är tjänster som våra kunder behöver få på plats relativt omgående, konstaterar Marie.

– Det har också blivit betydligt enklare för kunden att skicka sin förfrågan vidare till nästa leverantör i rangordningen om den första leverantören inte kan tillgodose beställningarna. Det beror på att vi valt att inte ha några sanktioner vid eventuell utebliven leverans. På så sätt möjliggör vi för mer flexibla avrop där kundernas behov står i centrum, berättar Camilla.

– Vår förhoppning är att samtliga rangordnade leverantörer ska få leverera beställningar på avtalet och att det blir enkelt för kunden att avropa kvalitativa tjänster, avslutar Marie.

Läs mer om ramavtalet här!

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar