Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

15 april 2024 Upphandling | Ramavtal

Förmedling av e-litteratur 2023 klart för avrop

I dag är ramavtalet Förmedling av e-litteratur 2023 klart för avrop. Vi passade på att prata med kategoriansvarig Ingrid Hammarstrand och upphandlaren Marcus Juthage på Adda Inköpscentral om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

news-icon

Det nya ramavtalet Förmedling av e-litteratur 2023 ersätter ramavtalet E-litteratur som upphörde 2022-09-30.  

Ramavtalet omfattar ljudböcker och e-litteratur i form av text som läses i digitala enheter så som datorer, surfplattor, läsplattor och mobiltelefoner. 

Hur har upphandlingen gått?

- Upphandlingsarbetet har gått bra. Vi hade många bra dialoger med kunderna och med leverantörerna. Med hjälp av referensgrupper skapade vi en upphandling som passade leverantörerna och som mötte kundernas behov, berättar Marcus Juthage, upphandlareInköpscentralen

Vilken är den största nyttan för kunden? 

- Att hela verksamhetens behov finns samlat på ett ställe. Kunderna kan själva bestämma om de vill samla ihop sitt behov och göra ett större avrop för flera bibliotek eller om de föredrar att göra ett avrop för ett enskilt bibliotek. Det är behovet som är viktigast och också det som styr, berättar Marcus. 

Avtalet är tecknat med två leverantörer vilket ger en möjlighet för kunden att få den leverantör som bäst uppfyller deras verksamhetsspecifika behov. Båda leverantörerna har stor erfarenhet av att leverera den här typen av tjänster både i Sverige och utomlands.  

- Tanken med ramavtalet är att biblioteken tecknar ett kontrakt med en av leverantörerna. Vilken leverantör som får kontraktet med kunden avgörs genom vilken av leverantörerna som bäst uppfyller kundens specifika behov.  Det kan exempelvis handla om användargränssnitt, kompabilitet med bibliotekssystem och pris, för att nämna några behov som kan finnas, berättar Marcus.  

Leverantören som efter avrop blir tilldelad kontraktet för kundens verksamhet, hjälper även till med integrationen av förmedlingstjänsten till bibliotekssystemet. 

- Det är också viktigt att det ska vara enkelt att avropa från avtalet. Genom att använda avropsmallarna i avtalet, som vi jobbat för att de ska vara enkla att förstå och använda, så hoppas vi att många ska upptäcka och vilja använda avtalet, berättar kategoriansvarig Ingrid Hammarstrand. 

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

Vi är glada att kunna erbjuda ett ramavtal som möjliggör att biblioteken fortsatt kan möta sina användares önskemål och behov, säger Marcus. 

- Vi är också nöjda att kunna erbjuda tydliga stöddokument som beskriver ramavtalet och som steg för steg guidar kunden genom avropsprocessen. Det hoppas vi ska spara tid och resurser åt våra kunder, avslutar Ingrid.  

Läs mer 

Vill du veta mer om avtalet?  
Läs mer på avtalssidan Förmedling e-litteratur 2023 och om hur du kan börja avropa. 

Kontakt person bild

Ingrid Hammarstrand

Kategoriansvarig Utbildning och lärande
Adda Inköpscentral
08 709 59 67
072 966 19 37
Kontakt person bild

Marcus Juthage

Upphandlare
Adda Inköpscentral
0317016694
072 998 11 66