Ramavtalets omfattning
Ramavtalet omfattar varor som det råder brist på under coronapandemin. Dessa ska i första hand gå till kommunala och kommunalt finansierade privata vård- och omsorgsverksamheter.
Beroende på hur tillgången och efterfrågan utvecklas kan omfattningen förändras. För närvarande ingår handskar i ramavtalet. På grund av global brist finns det just nu begränsningar i hur stora volymer man får beställa. Mer information finns i webbutiken.
Webbutik
För att köpa varor som omfattas av ramavtalet loggar beställaren in i en webbutik och lägger sina beställningar. I webbutiken kommer endast bristvaror som är lagerförda och tillgängliga för omgående leverans att synas.
Utbudet i butiken fylls på allteftersom vi hittar erbjudanden på världsmarknaden som är av tillräckligt god kvalitet och där pris, inklusive frakt, bedöms som rimligt under rådande omständigheter. Mer information om varorna och hur du beställer finns i webbutiken.
I webbutiken säljs även munskydd, visir, förkläden samt hand- och ytdesinfektion. Dessa produkter säljs istället enligt ramavtalet Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018.
De upphandlande myndigheter som har rätt att använda ramavtalet Bristvaror till kommunala vård- och omsorgsverksamheter 2020 är också avropsberättigade på ramavtalet Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018. De upphandlande myndigheterna kan alltså fortsätta att köpa samtliga produkter i webbutiken. Vi vill påminna er som har egna avtal om hälso- och sjukvårdsmaterial att kontrollera att dessa avtal inte innebär hinder för att ni fortsätter att använda Inköpscentralens ramavtal.
För privata vårdgivare gäller följande: Privata vårdgivare kan fortsätta använda webbutiken för köp av handskar precis som tidigare. För övriga produkter i webbutiken måste privata vårdgivare göra en bedömning av om de kan använda OneMed som leverantör eller inte. Det kan betyda att privata vårdgivare måste ingå egna avtal direkt med OneMed, om de inte har en avtalsrelation med OneMed sedan tidigare.
Beställningar från webbutiken ska samordnas inom kommunen.
Här är länk till webbutiken (kräver inloggning)
Har du frågor?
Vid stort beställningsbehov eller om produkter saknas: SKLbristavtal3PL@onemed.com
Frågor på lagda ordrar, bekräftelse, leverans, avvikelser: kundservice@onemed.com
Vid övriga frågor som inte rör beställningar eller behov: Ski-kundsupport@sklkommentus.se
Så förbereder sig kommunen för att kunna beställa
Ladda ner här (PDF-dokument, 502 kB, nytt fönster)
Så beställer kommunen på avtalet
Ladda ner här (PDF-dokument, 263 kB, nytt fönster)
Detta gäller för privat vård- och omsorgsverksamhet
Ladda ner här (PDF-dokument, 341 kB, nytt fönster)
Under fliken ”Grossist” hittar du länkar till de fullständiga ramavtalsvillkoren och uppgifter om grossisten.
Under fliken "Stöddokument" hittar du blanketterna som behövs samt instruktionerna som även visas nedan.