Om ramavtalet
Syftet med ramavtalet Trygghetslarm och larmmottagning 2015 är att driva övergången från analog teknik till digital kommunikation framåt och göra larmsystemen mer tillförlitliga. På så sätt ökar tryggheten för såväl brukare, anhöriga som vårdpersonal. Ramavtalet underlättar beställningen av tekniskt avancerade produkter som är svåra att upphandla själv.
Ramavtalet omfattar
Produkter och tjänster uppdelat på fyra delområden:
Digitala trygghetslarm
Digital larmmottagning
Kommunikationen mellan larm och larmmottagning
Tio olika tillbehörslarm, bland annat säng-, rökdetektor- och röstlarm
Delområdena kan delas upp i följande:
- Hela larmkedjan (med eller utan utbruten larmmottagning)
Leverantören ansvarar för hela leveransen av trygghetslarm och larmmottagning samt vidarebefordran av larmanrop till kommunens utförare. - Larmkedjan exklusive kommunikation (med eller utan utbruten larmmottagning)
Leverantören ansvarar för hela leveransen förutom lösning för kommunikation (exempelvis fast eller mobil IP) - Separata trygghetslarm
Kommunen kan välja att inkludera kommunikation (abonnemang) i trygghetslarmen eller inte. - Separat larmmottagning (med eller utan utbruten larmmottagning)
Leverantören ansvarar för leveransen av larmmottagning samt vidarebefordran av larmanrop till kommunens utförare.