Avfallskärl och avfallspåsar 2018

Kommunerna ansvarar för en stor del av avfallshanteringen i samhället. Vårt avtal underlättar för den upphandlande myndigheten att ha en korrekt avfallshantering samt skapa en långsiktigt hållbar utveckling.

Frågor om ramavtalet?

Kontakta kundsupport - vi hjälper dig.

Tel:
08 525 029 96
Skicka e-post

Avfallskärl och avfallspåsar 2018

Kommunernas avfallshantering sker i dag mer resurseffektivt, och med mindre miljöpåverkan än tidigare. Källsortering, återanvändning, materialåtervinning och biologisk behandling har ökat, medan allt mindre avfall läggs på deponi. Mängden avfall från hushållen har dock fortsatt att öka, som en följd av dagens produktions- och konsumtionsmönster.

Ramavtalet omfattar

Syftet med avtalet är att täcka kommunernas behov av avfallskärl och avfallspåsar i olika former.

Ramavtalet inkluderar nedan anbudsområden:

  1. Avfallskärl, olika modeller
  2. Papperspåsar för matavfall
  3. Bioplastpåsar för matavfall
  4. Avfallspåsar för optisk sortering - nytt anbudsområde
  5. Solcellskomprimerande skräpkorgar - nytt anbudsområde
  6. Sopsorteringsmoduler för offentlig utomhusmiljö - nytt anbudsområde

Så avropar och beställer du

Avrop sker genom två olika förfaranden:

  • Rangordning där avrop görs från den ramavtalsleverantör som har plats ett i rangordningen.
  • Förnyad konkurrensutsättning sker vid avrop över 200 000 SEK per anbudsområde. Mall för detta återfinns under stöddokument.

För att underlätta för avrop från avtalet återfinns publicerade dokument för avropsstöd samt mall gällande FKU.

Avropa och beställ steg för steg

  1. Får jag använda ramavtalet?

    Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/landsting/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till SKI kundsupport.

  2. Ställ dig frågan: Vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet.
  3. Gör en uppskattning hur mycket du ska handla för

    Detta ramavtal har flera avropsmodeller. För beställning upp till ett visst maxbelopp gäller rangordning. Överskrider din beställning det beloppet, gör du istället en förnyad konkurrensutsättning. Under fliken Stöddokument finns information om vilka belopp som gäller för respektive avropsmodell.

  4. Välj avropsmodell

    När du har en prisuppfattning på det du ska beställa, använd stöddokumenten för den avropsmodell som gäller.

    Klicka på plustecknet för att fortsätta.

    Rangordning

    1. Kontakta leverantörerna

    Ramavtalsleverantörerna är listade i ordningen 1, 2, 3 och nedåt, se gällande rangordning bland stöddokumenten. Rangordningen kan vara uppdelad på geografiskt område, delområde eller båda två. Säkerställ att du vet vad som gäller för just detta avtal. Du kontaktar alltid den leverantör som står som rangordnad etta först. Titta under fliken Leverantörer. Där hittar du kontaktuppgifter både till den som tar emot löpande beställningar och avtalsansvarig.

    2. Gå vidare i rangordningen vid behov

    Återkopplar inte rangordnad etta inom tiden som är uppgiven i ramavtalet får du gå vidare i rangordningen. Det gäller också om leverantören ger svaret att man inte kan leverera enligt avtalsvillkoren.

    3. Teckna kontrakt

    Du kan nu teckna kontrakt med den som står som avtalsansvarig hos ramavtalsleverantören, kontraktet ska alltid följa ramavtalet. Ibland går det går att göra köp inom ramavtalet utan att teckna kontrakt, då kan du beställa direkt hos angiven beställningskontakt. Avropsvägledningen bland stöddokumenten ger mer specifika detaljer, i vissa fall finns även kontraktsmall.

    Förnyad konkurrensutsättning

    1. Ställ dig frågan: vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet. Exempelvis: Vilket behov har ni idag och i framtiden? Vilka är de nuvarande och kommande volymerna? Vad är kostnaderna för produkter och tjänster idag – och hur ser budgeten ut framöver? Tänk på att en bra behovsanalys ger förutsättning till en bra affär!

    2. Gör din förnyade konkurrensutsättning

    I din förnyade konkurrensutsättning har du möjlighet att precisera kraven som finns i ramavtalet till att passa just dina behov. En förnyad konkurrensutsättning kan se olika ut, från att endast efterfråga pris till en mer komplex förfrågan.

    3. Följ mallarna

    Vi rekommenderar att du använder mallarna för förnyad konkurrensutsättning under Stöddokument, beskriv gärna även din verksamhets förutsättningar. Det underlättar för ramavtalsleverantörerna att besvara din förfrågan samt ökar dessutom deras möjlighet att hitta en så bra lösning som möjligt.

    4. Frångå inte villkoren

    Som beställare ansvarar du själv för att avrop sker inom ramen för villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU. Du får till exempel inte "rikta" ditt avrop mot en särskild ramavtalsleverantör. Alla ska konkurrera på lika villkor.

    5. Skicka din förnyade konkurrensutsättning till ramavtalsleverantörerna

    Bland stöddokumenten finns information om vilka leverantörer du ska skicka din förnyade konkurrensutsättning till. Kontaktuppgifter finns även under fliken Leverantörer. Uppge tydligt i vilket format du vill få in leverantörernas anbud.

    6. Utvärdera anbuden

    De anbud du får in värderar du utifrån de kriterier du beskrivit i din förfrågan.

    7. Skicka tilldelningsbeslut

    När utvärderingen är klar skickar du ett tilldelningsbeslut till alla ramavtalsleverantörer som lämnat anbud. Har du använt avtalsspärr, ska du vänta tills denna löpt ut innan du kan teckna kontrakt med vinnande leverantör.

    8. Teckna kontrakt

    Nu tecknar du kontrakt med vinnande leverantör. I vissa fall finns kontraktsmall under Stöddokument. Tänk på att kontraktets längd och villkor måste följa ramavtalsvillkoren.

    Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kontakta SKI kundsupport.

Leverantörer

Är jag berättigad

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter som är publicerad i Tendsign.

Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter före andra uppgifter.