Om upphandling av laddningspunkter via DIS
Målet är att det dynamiska inköpssystemet (DIS) ska innehålla ett utbud av laddningspunkter med kringliggande tjänster som kan tillgodose de flesta behoven från normalladdning till snabbladdning. Detta för att upphandlande myndigheter både ska kunna komplettera befintlig laddinfrastruktur och planera för sina kommande behov av laddningspunkter.
De upphandlande myndigheter som kan använda DIS:et befinner sig i olika skeden av elektrifieringen av sin fordonsflotta och kommer därför att ha behov av olika produkter och tjänster under DIS:ets giltighetstid. Underlaget ger möjlighet för upphandlande myndigheter att precisera och anpassa vissa krav utifrån egna förutsättningar och mål.
Genom DIS:et får upphandlande myndigheter stöd både inför och under hela upphandlingsprocessen. Samtliga leverantörer uppfyller kvalificeringskrav enligt ESPD, krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet samt kvalitets- och miljöarbete. Därutöver uppfyller de högt ställda tekniska krav.
Stöddokumenten som tagits fram ger stöd när upphandlande myndigheter gör sina egna specifika upphandlingar inom DIS:et. Utöver en inköpsvägledning finns bland annat en grundläggande checklista som innehåller information om teknik, terminologi osv. och som beskriver vilka åtaganden upphandlande myndigheter måste vidta innan laddningspunkter kan installeras.