Tjänster för avtalsuppföljning - Ekonomi

Uppföljning av ställda krav och avtalsvillkor är en viktigt funktion för att kontrollera att avtal efterlevs och att leveranser sker som utlovas. Med ramavtalet får avropande kommun, region eller dess bolag en möjlighet att granska hur krav och villkor följs inom detta område.

Frågor om ramavtalet?

Kontakta kundsupport - vi hjälper dig.

Tel:
08 525 029 96
Skicka e-post

Tjänster för avtalsuppföljning 2018-3 – Ekonomi

2019-10-01 till 2021-09-30

Om Ramavtalet

Ramavtalet omfattar tjänster för uppföljning av upphandlade avtal. Ramavtalet ska tillgodose upphandlande myndigheters behov av uppföljning av krav och villkor som är relaterade till ekonomi samt administrativa och lagstadgade krav.

Uppföljningen avser krav och villkor inom exempelvis följande områden:

  • Kontroll av fakturering, priser och rabatter
  • Behovsanalys, kartläggning av avtal
  • Uteslutningsgrunder - skatter och registrering och andra lagstadgade krav

Avgränsningar i ramavtalet är internrevision samt revision av årsredovisningar

Så avropar och beställer du

  • Avrop sker genom rangordning

Stöd för avrop

Innan avrop från ramavtalet rekommenderar vi att du läser följande dokument:

  • Ramavtal
  • Förfrågningsunderlag
  • Avropsvägledning

Avropa och beställ steg för steg

  1. Får jag använda ramavtalet?

    Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till SKI kundsupport.

  2. Ställ dig frågan: Vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet.
  3. Titta i stöddokumenten

    Använd stöddokumenten under fliken Stöddokument som vägledning vid ditt avrop. Rangordningen kan vara uppdelad på geografiskt område, delområde eller båda två. Säkerställ att du vet vad som gäller för just detta avtal.

  4. Kontakta leverantörerna

    Ramavtalsleverantörerna är listade i ordningen 1, 2, 3 och nedåt, se gällande rangordning bland stöddokumenten. Du kontaktar alltid den leverantör som står som rangordnad etta först. Titta under fliken Leverantörer. Där hittar du kontaktuppgifter både till den som tar emot löpande beställningar och avtalsansvarig.

  5. Notera

    Notera att flera ramavtal bara har en leverantör antagen per geografiskt område, delområde eller båda. Om så är fallet, bortse från punkt 4 och 6.

  6. Gå vidare i rangordningen vid behov

    Återkopplar inte rangordnad etta inom tiden som är uppgiven i ramavtalet får du gå vidare i rangordningen. Det gäller också om leverantören ger svaret att man inte kan leverera enligt avtalsvillkoren.

  7. Teckna kontrakt

    Du kan nu teckna kontrakt med den som står som avtalsansvarig hos ramavtalsleverantören, kontraktet ska alltid följa ramavtalet. Ibland går det att göra köp inom ramavtalet utan att teckna kontrakt, då kan du beställa direkt hos angiven beställningskontakt. Avropsvägledningen bland stöddokumenten ger mer specifika detaljer, i vissa fall finns även kontraktsmall.

    Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kontakta SKI kundsupport.

Leverantörer

Är jag berättigad

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter som är publicerad i Tendsign.

Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter före andra uppgifter.