Hyresmoduler

Behovet av tillfälliga lokaler är stort ute i landet. Ramavtalet ger dig möjlighet att enkelt hyra moduler för tillfälligt behov.

Frågor om ramavtalet?

Kontakta kundsupport - vi hjälper dig.

Tel:
08 525 029 96
Skicka e-post

Hyresmoduler 2018

2019-09-18 till 2021-09-20

Ramavtalet omfattar tillfälliga moduler för förskola, skola, kontor, bostäder, dusch, omklädningsrum, vårdboende och äldreboende. Dessa monteras och hyrs ut till beställaren utifrån dennes behov. Ramavtalet omfattar även tillhörande utrustning och anpassning av modulerna och det går även att beställa markförberedande arbeten.

Ramavtalet ersätter det befintliga avtalet Förhyrning av lokaler 2014.

Så avropar och beställer du

Avrop sker via förnyad konkurrensutsättning. Under fliken ”Stöddokument” finns vägledning för hur avrop kan genomföras.

Stöd för avrop

Som stöd för att genomföra avrop finns följande handlingar:

  • Avropsmall förnyad konkurrensutsättning
  • Avropsvägledning
  • Mall för kontrat avseende avrop från ramavtalet Hyresmoduler 2018

Avropsmall förnyad konkurrensutsättning kan användas för att genomföra avrop från ramavtalet hyresmoduler 2018. Avropsmallen är frivillig att använda, men om mallen används behöver den anpassas utifrån det specifika avropet. Texten kan redigeras och rubriker kan tas bort eller läggas till.

Avropsvägledning innehåller vägledande information för att genomföra avrop via förnyad konkurrensutsättning samt innehåller hjälptexter och annan information som kan vara bra att känna till inför ett avrop från ramavtal Hyresmoduler 2018.

Mall för kontrat avseende avrop från ramavtalet Hyresmoduler 2018 är ett exempel på hur en kontraktsmall kan utformas. Mallen redigeras utifrån behovet i det specifika avropet.

Avropa och beställ steg för steg

  1. Får jag använda ramavtalet?

    Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till SKI kundsupport.

  2. Ställ dig frågan: vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på modulerna. Exempelvis: Vilket behov har ni idag och i framtiden? Försök att formulera krav som funktionskrav. Tänk på att en bra behovsanalys ger förutsättning till en bra affär!

  3. Titta i stöddokumenten

    Använd stöddokumenten under fliken Stöddokument som vägledning när du gör din förnyade konkurrensutsät

  4. Gör din förnyade konkurrensutsättning

    I din förnyade konkurrensutsättning har du möjlighet att precisera kraven som finns i ramavtalet till att passa just dina behov. En förnyad konkurrensutsättning kan se olika ut, från att endast efterfråga pris till en mer komplex förfrågan.

  5. Följ mallarna

    Vi rekommenderar att du använder mallarna för förnyad konkurrensutsättning under Stöddokument, beskriv gärna även din verksamhets förutsättningar. Det underlättar för ramavtalsleverantörerna att besvara din förfrågan samt ökar dessutom deras möjlighet att hitta en så bra lösning som möjligt.

  6. Frångå inte villkoren

    Som beställare ansvarar du själv för att avrop sker inom ramen för villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Du får till exempel inte "rikta" ditt avrop mot en särskild ramavtalsleverantör. Alla ska konkurrera på lika villkor.

  7. Skicka din förnyade konkurrensutsättning till ramavtalsleverantörerna

    Bland stöddokumenten finns information om vilka leverantörer du ska skicka din förnyade konkurrensutsättning till. Kontaktuppgifter finns även under fliken Leverantörer. Uppge tydligt i vilket format du vill få in leverantörernas anbud.

  8. Utvärdera anbuden

    De anbud du får in värderar du utifrån de kriterier du beskrivit i din förfrågan.

  9. Skicka tilldelningsbeslut

    När utvärderingen är klar skickar du ett tilldelningsbeslut till alla ramavtalsleverantörer som lämnat anbud. Har du använt avtalsspärr, ska du vänta tills denna löpt ut innan du kan teckna kontrakt med vinnande leverantör. 

  10. Teckna kontrakt

    Nu tecknar du kontrakt med vinnande leverantör. Tänk på att kontraktets villkor måste följa ramavtalsvillkoren.

Leverantörer

Är jag berättigad

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter som är publicerad i Tendsign.

Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter före andra uppgifter.