Vanliga frågor och svar Lönelänken

Vanliga frågor

Hur loggar jag in på Lönelänken?

Efter att du har ansökt om ett abonnemang och fått en bekräftelse på att din beställning är genomförd så kan du logga in på Lönelänken här. Du loggar in genom att skriva din mailadress. Sedan väljer du om du vill få ditt engångslösenord via mail eller sms.

Går det att göra urklipp på figurer och exportera till Word/Powerpoint?

Genom att hålla in Ctrl + shift och sedan högerklicka på figuren/grafen och välja kopiera så kan du sedan klistra in objektet i Word/Powerpoint. För att få med större urklipp från lönelänken så rekommenderar vi att använda skärmurklippsfunktionen i Powerpoint. Den finns under fliken "Infoga" och sedan skärmurklipp. Då går det att klippa ur den del du vill i Lönelänken.

Går det att exportera tabeller till Excel?

Vid alla tabeller så finns det en knapp längst upp till höger som heter "exportera till Excel". Genom att trycka här så kommer datan att läggas in en Excel-fil som går att ladda ned.

När jag försöker logga in i Qlikview så kommer ett error meddelande upp

Ibland så kan det hända att du inte ens kommer in på Qlikview (där du kan välja de olika applikationerna). Testa då först att starta om din webbläsare. Om inte detta fungerar så kan driften ligga nere. Kontakta oss då på: lonelanken@sklkommentus.se

När jag försöker logga in i en applikation i Qlikview så står det loading och ingenting händer

Om Qlikview-applikationen har varit igång ett tag och varit inaktivt så kan detta problem uppstå. Det ni måste göra då är att starta om din webbläsare och logga in på Lönelänken igen.

Jag får inget mejl med mitt lösenord

Ibland händer det att det tar längre tid för lösenordet att skickas på mejl. Detta kan bero på att mejlet hamnar i spamfiltret. Om det händer så måste ni kontakta er it-support som då får göra ett undantag för mejlen som skickas från Lönelänken. Följande email-adress är det som ska tillåtas: engangslosenord@skl.se
Det rekommenderas att du tar ditt lösenord via sms.

Fungerar Lönelänken i alla webbläsare?

Lönelänken är utvecklad och testad för att användas i Internet Explorer. Lönelänken går att använda i andra webbläsare (Google Chrome, Mozilla Firefox osv.) Vi rekommenderar att ni använder er av Internet Explorer.

Hur lång tid efter min beställning får jag tillgång till Lönelänken?

Efter att du har ansökt om ett abonnemang så måste vi lägga in er i systemet. Detta kan ta varierad tid eftersom vi kan behöva kontakta den ansvarige personal- eller förhandlingschefen för att undersöka behörigheten. När allt är klart så kommer du få ett bekräftelsemejl.

Kan jag ha ett abonnemang som flera användare kan använda?

Nej, kontona i Lönelänken är individbundna, det vill säga en användare per abonnemang.

Kan jag välja inläsning av egen data?

Genom att välja "inläsning av egen data" så finns det möjlighet att kunna ladda upp eget data till Lönelänken. Väljs inte detta så går det inte att läsa in eget data (du kan fortfarande se eget data-applikationen). I övrigt är det ingen skillnad.

Vad är det för skillnad på ett Basic och ett Advanced konto?

Med ett Basic-konto kan du inte se uppgifter på individnivå (d.v.s. namn och personnummer). Du kan inte heller läsa in en egen arbetsvärdering med ett Basic-konto. Med ett Advanced-konto kan du både se individuppgifter och läsa in en egen arbetsvärdering. I övrigt är det ingen skillnad, det är inte heller någon prisskillnad mellan de olika kontotyperna.

När tog SKL Kommentus över förvaltning och kundsupport från SKL?

Kundsupporten togs över 1 september 2017, förvaltningen togs över 1 november 2017

Kommer jag behöva ny inloggning/nya accesser?

Nej, alla licenser kommer att fungera som vanligt och ni loggar även in som ni tidigare har gjort. Om det mot förmodan inte fungerar som det brukar hör av dig till oss på lonelanken@sklkommentus.se

Hur kommer detta att påverka oss som användare idag?

Ni kommer märka en förbättrad kundsupport och snabbare responstid på ärenden. I övrigt kommer Lönelänken och dess plattform fungera precis som vanligt.

Varför tar SKL Kommentus över kundsupporten från SKL?

Några av skälen är ett ökat kundfokus, snabbare återkoppling från kundsupporten där inkomna frågor ska besvaras inom 48 timmar.