21 maj 2018 Digitalisering

Vem vinner och vem försvinner när tekniken omvandlar samhället?

Digitalisering, internet, AI och robotar. Vi står på gränsen till ett tekniskt och samhälleligt paradigmskifte. Det konstaterar entreprenören Mikael Ahlström, under föreläsningen som han höll i samband med SKL Kommentus och Ineras årsstämma.

Såväl företag och organisationer som den offentliga sektorn, måste hänga med när artificiell intelligens och den digitala utvecklingen växer in i allt fler av samhällets funktioner. Det menar serieentreprenören Mikael Ahlström som har startat upp och driver flera företag inom kommunikation och it som bl.a. Britny Communication, The Park och Sup46. Digitalisering och nya tekniska möjligheter har löpt som en röd tråd genom hans karriär och var också temat för hans föreläsning i samband med SKL Kommentus och Ineras årsstämma den 16 maj.

Mikael berättar att målet i många organisationer länge har varit att fylla dem med så mycket kunskap som möjligt och behålla den där, men att det idag är ett alltför statiskt synsätt.

– Det räcker inte längre att vara en kunskapsorganisation, säger han, för att överleva nu måste man bli en lärande organisation som hela tiden tar till sig ny information och anpassar sig efter den. Bara då kan man förbli relevant.

Människors rörelsemönster blir ny infrastruktur

Tekniken förändrar ständigt förutsättningarna i samhället och organisationer behöver lära sig dra nytta av de möjligheter som den ger upphov till, för att fortsätta spela en central roll. Mikael lyfter exemplet Foursquare. Det är en app som bygger på att användarna "checkar in" på olika platser. Genom att ange var de befinner sig vid olika tidpunkter ger de Foursquare data som kan användas för att skapa illustrativa kartor över människors rörelsemönster.

– Genom appar som Foursquare skapas ett slags ny digital infrastruktur, säger Mikael, de organisationer som förstår hur de kan navigera i dessa och utnyttja informationen som finns där vinner viktiga insikter om sina målgrupper.

Osynliga konversationer styr mänskliga beslut

Parallellt med diverse appar och annan användarfokuserad teknik, fortsätter framstegen med artificiell intelligens som implementeras i allt fler föremål. Med tiden blir det möjligt för olika prylar att utbyta information med varandra.

– Vår värld är på väg att fyllas med osynliga konversationer, berättar Mikael och nämner bilar som ett exempel. De utvecklas mot att bli självkörande och "prata" med varandra genom att dela information om t.ex. väglag och trafik. Drar man det ytterligare ett steg är det inte svårt att föreställa sig hur bilar genom AI också kan prata med parkeringshus för att se var det finns plats att parkera, scanna restauranger efter lediga bord och efter en avslutad middag, sköta betalningen via banken.

– Frågan är, vem styr till sist mina steg? Hur involverad är jag i besluten? funderar Mikael.

Teknik ger stora fördelar i vardagen

Artificiell intelligens springer redan om människor på många områden. Med minimal felmarginal och på kort tid kan den åstadkomma saker som tar en evighet för oss människor att lösa manuellt.

– AI är riktiga nördar. De absorberar allt som finns att veta inom ett specifikt område och kommer dessutom ihåg det, säger Mikael.

Denna exponentiella lärokurva gör AI snart överlägsna människor i närapå allting. Tekniken kan utnyttjas för att förbättra livet för många, inte minst inom vården.

– Den mest uppkopplade gruppen i samhället är 84-plussare, främst på grund av all den vårdteknik som finns tillgänglig idag. För offentlig sektor finns mycket resurser att spara om man lär sig nyttja tekniska framsteg på ett bra sätt, avslutar Mikael.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar