1 september 2020 Anställning | Arbetssätt

Nyanställd upphandlare mitt i en pandemi

Mitt i sommaren och mitt i en pågående pandemi började Helena Sävefjärd på sitt nya jobb på SKL Kommentus Inköpscentral. I sin nya roll ska hon genomföra upphandlingar inom avtalskategorierna Kontor och förbrukning samt Fordon. Helena kallar sig själv för upphandlingsnörd och kommer närmast från Alingsås kommun.

(Foto: Viktor Sävefjärd)

Rekrytering på distans

Arbetsintervjuerna som vanligtvis är ett tillfälle för kandidaten att träffa potentiella kollegor och ta en titt på kontoret skedde för Helenas del istället helt på distans via Skype och telefon.

- Det var såklart lite annorlunda, berättar Helena. Det är ju alltid lättare att ses live i ett rum och jag är nog mer bekväm att berätta om mig själv när man ses fysiskt, men jag tycker ändå att det funkade bra.

Kändes det osäkert att söka nytt jobb mitt i en pandemi?

- Nej det tycker jag inte, svarar Helena. Det finns gott om jobb för upphandlare och offentlig sektor har snarare ett uppsving just nu. Däremot var det annorlunda att börja ett nytt jobb när alla kollegor befann sig på distans på grund av just corona-läget.

Jobba i team - en av fördelarna med Kommentus

Helena hade redan tidigare connectat med Kommentus via karriärssidan, men det var först i maj hon slog till och sökte tjänsten som upphandlare när den poppade upp i en jobbannons.

- Det som tilltalade mig var att SKL Kommentus Inköpscentral känns som ett häftigt ställe att vara på utifrån det större perspektivet, säger Helena. Jag gick igång på att man får vara med och ta fram nationella ramavtal och jobba i större team med olika specialistkompetenser. För mig som tidigare arbetat som upphandlare i kommuner är det en dröm att kunna ha exempelvis både en hållbarhetsexpert och jurist nära sig när man jobbar med upphandling. Tillsammans tror jag man kan göra något riktigt bra!

”Man uppmuntras att boka in en lunch med vd:n”

Hur var det att starta upp mitt i coronapandemin?

- Konstigt nog har jag aldrig varit med om ett liknande välkomnande! Jag är faktiskt helt överväldigad. Alltifrån det trevliga välkomstmejlet innan starten till den proffsiga introduktionen, alla glada hälsningar från mina nya kollegor och ett paket på posten med dartpilar för att spela med på kontoret. (Något som alla nya nyanställda i Göteborg och Malmö får. I Stockholm är det istället pingis som gäller). Allt det satte själva tonen för min start på Kommentus. Jag var nog lite orolig över hur det skulle vara att komma igång med arbetet på distans. Jag vill gärna bolla frågor med kollegor i korridorerna och är van att ropa ut när jag behöver hjälp. Nu blir det chatt på Skype. Men det funkar bra och jag har fått snabb hjälp från alla kollegor.

SKL Kommentus onboarding sker digitalt via ett system som företaget implementerade våren 2019 och förfinat sedan dess. Där kan kandidaten stegvis följa vad som ska ske och hitta information om företaget, policys, miljöutbildning och vilka de närmsta kollegorna är.

(Bild från den digitala onboardingen)

- En sak jag reagerade särskilt positivt på var att man uppmuntras till att boka in en lunch med vd:n när man börjar som nyanställd, berättar Helena. Helt otroligt att hon tar sig den tiden tycker jag. Jag ser fram emot att träffa Eva-Lotta senare i september när jag åker upp till Stockholm.

Bidrar med beställarperspektivet

Vad har du för förväntningar på din nya tjänst?

- Det ska bli roligt att ha mycket kontakter med beställare, företagare och kollegor och att man i den här rollen får lära sig mycket om olika branscher och verksamhetsområden. Sen tror jag att jag kan bidra med beställarperspektivet och se helheten i processen. Och min starka servicekänsla är nog också till fördel i det här jobbet. Jag ser verkligen fram emot att få vara en del av att påverka samhällsutvecklingen på en nationell nivå, och det känns jättespännande inför hösten att se hur vi kan vara med och bidra för så oerhört många kunder och leverantörer.

Välkommen Helena!

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar