6 november 2019 Ramavtal | Anställning | Rekrytering

Inköpscentralen plockar kompetens från leverantörssidan

Efter många år på leverantörssidan i möbelbranschen har nu Linnéa Nilsson förstärkt kategorin Kontor och förbrukning på SKL Kommentus Inköpscentral. I sin roll som avtalsansvarig kommer Linnéa att ansvara för avtalen Möbler, Yrkeskläder och skor samt Personlig skyddsutrustning.

För drygt 12 år sedan var Linnéa föräldraledig. Suget att börja jobba igen fanns där, och som av en slump fanns det en pappa i föräldragruppen som skulle byta jobb. Han tyckte att Linnéa skulle ta över hans roll. Linnéa, som jobbat inom kundtjänst och försäljning innan, tyckte att det lät spännande och möbelleverantören Kinnarps blev på så sätt hennes första steg in i möbelbranschen.

- Det var få personer som tyckte att det var roligt att läsa upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar. Det uppfattades som svårt med all formalia, och det var något man gärna lät andra att göra. Jag tyckte dock att det var kul, jag fastnade i det, berättar Linnéa.

Byggde upp anbudsteam

På Kinnarps var Linnéa med och byggde upp anbudsteamet i Stockholm tillsammans med en kollega. Efter det blev det flera likande uppdrag internt på Kinnarps.

- Det var verkligen en förmån att få bygga upp något från noll, utifrån vad vi tyckte behövdes.

Efter nio år var det dock dags för förändring. Linnéa gick vidare till en annan möbelleverantör – Edsbyn Senab. Där blev hon affärsområdeschef, och precis som på Kinnarps fick Linnéa bygga upp ett team som fokuserade på offentlig sektor.

Det är också i dessa team, både på Kinnarps och på Edsbyn Senab, som Linnéa kommit i kontakt med SKL Kommentus Inköpscentral. Och efter cirka 2 år på Edsbyn Senab valde Linnéa att lämna leverantörssidan och gå in som avtalsansvarig i Inköpscentralens kategori Kontor och förbrukning, där hon bland annat blir ansvarig för just möbelavtalet.

- Det är väldigt roligt att få vara på den här sidan nu, säger Linnéa. Jag har ju koll på branschen, och många av Inköpscentralens kunder är samma kunder som jag hade när jag jobbade hos leverantörerna. Nu är jag bara i ett annat steg i kedjan.

"Ökar våra möjligheter att skapa ännu mer relevans"

Ansvarig för teamet är Caroline Tottie, som länge sett fram emot att göra kategorin komplett.

- Att öka kundnyttan och ge relevant stöd och rådgivning är en mycket viktig ledstjärna i våra ramavtal. En viktig parameter i avtalsförvaltningen är att följa upp våra ställda krav och att lyssna och samla in förbättringsförslag från både kunder och leverantörer. Att vi får förstärkning i teamet gör att detta stöd till avropande myndigheter och ramavtalsleverantörer ökar. Att få in Linnéa, som har erfarenhet och kunskap från möbelbranschen, ökar våra möjligheter att skapa ännu mer relevans för våra kunder och leverantörer i framtiden, säger Caroline.

Till sist Linnéa, vad kommer du att bidra med till Inköpscentralens kunder?

- Jag vet vilka problem såväl leverantörer som kunder har och vad de står inför. Jag har sett mycket och vet vad som stöts och blöts på båda sidor. Jag tänker då framförallt på de utmaningar som de har i avropsprocessen, framförallt kravställning och dialoger. Jag hoppas kunna guida avropande myndigheter så att tydligheten i avropen gör att missförstånd och förseningar i processen minskar, säger Linnéa.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar