31 mars 2021 Upphandling | Ramavtal

Fyra snabba frågor om Musikinstrument

1 april är ramavtalet Musikinstrument 2019 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med kategoriansvarig Marita Lohmander och upphandlaren Karen Arista Lindqvist på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

Hur har upphandlingen gått?

- Det har tagit ordentligt med tid att få den klar, men vi har varit noggranna och försökt få med oss marknaden på resan. Det tog ett tag, men sedan fick vi över de flesta intressenter på vår sida och de började se fördelarna med ett avtal och nu ser många fram emot avtalet, berättar Karen.

- När vi öppnade anbud visade det sig att 28 leverantörer hade svarat. Vid utvärdering gick alla vidare och, inte minst, alla anbudsområden hade fått leverantörer, fortsätter Marita. Vi skapade även en dynamisk avropsmodell eftersom det finns olika önskemål att ta hänsyn till när man behöver instrument. Det är exempelvis hållbara alternativ, närhet till säljaren så att det går att provspela innan köp, snabbhet i leverans, storlek på instrument så det kan passa olika åldrar på barn och naturligtvis pris.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Vad är inte bra med det, säger Marita med ett skratt. Vi kom fram till att göra indelning i en massa ramavtalsområden eftersom leverantörsmarknaden ser ut på det sättet, man är ganska nischad i branschen. Vi skapade alltså 22 avtalsområden. Vi har många leverantörer och gör vad vi kan för att det ska finnas en hälsosam konkurrens på marknaden.

Vilken är den största nyttan för kunden?

- Nyttan för kunden är ju att man på ett flexibelt sätt kan köpa musikinstrument och få det man behöver samtidigt som man följer LOU. Det finns en bra geografisk spridning på de leverantörer som svarat och antagits. Man kan utgå ifrån behovet som finns och göra inköp hos de bäst lämpade leverantörerna, säger Marita.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi är väldigt nöjda med att så många leverantörer hittade vår upphandling och svarade på den, säger Karen, Marita nickar instämmande. Vi fick in 28 anbudsgivare och totalt 371 anbud, eftersom vi har 22 olika anbudsområden. Vi har flera leverantörer i alla anbudsområden. Det lägsta antalet leverantörer inom något anbudsområde är tolv stycken. Det blev så mycket bättre än vi vågat hoppas på!

Läs mer om ramavtalet här, och missa inte att anmäla dig till webbinariet den 21 april.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar