15 februari 2021 Upphandling | LOU | Ramavtal

Fyra snabba frågor om Klottersanering

Nu är ramavtalet Klottersanering 2020 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med kategoriansvarig Henrik Ellung och upphandlaren Ylva Bergvall Granqvist på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

Hur har upphandlingen gått?

- Upphandlingen har gått bra, inleder Ylva. Vi har haft en bra dialog med intresserade kunder, både befintliga och blivande, samt leverantörer med erfarenhet som arbetar över hela Sverige.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Ramavtalet gör det lätt för kunder över hela landet att få bra leverantörer av klottersanering och klotterskydd. Vi kommer vara noga med uppföljningen gällande hållbarhetskrav samt utförande av tjänsten, fortsätter Ylva.

- Klotter medför stora kostnader för samhället, och människor upplever ofta otrygghet i områden med mycket klotter och skadegörelse. Från Inköpscentralens håll hoppas vi att ramavtalet kommer att tillgodose våra kunders behov inom detta ofta kostnadskrävande område. Vi ser att detta avtal fyller en viktig samhällsfunktion, samt blir ett viktigt komplement till övriga avtal i kategorin Gata och park, berättar Henrik.

Vilken är den största nyttan för kunden?

- Våra kunder slipper lägga resurser på en egen upphandling och kan dra nytta av våra experters kunskaper framförallt när det gäller kravställande kring hållbarhet, säger Ylva.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi är nöjda med att kunna presentera ett nationellt ramavtal som kan spara resurser hos våra kunder. De leverantörer som vi har slutit avtal med är seriösa aktörer som kommer att utföra klottersanering och klotterskydd med hög kvalitet samt uppfylla våra krav gällande utförande och kemikalier. Dessutom kan de kunder som vill kan ha en dialog med leverantören angående sysselsättning, avslutar Ylva.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar