19 mars 2020 Ramavtal | Arrangemang | Digitalisering

”Det är som att dansa tango"

Alla skolor ska ha likvärdig tillgång och användning av digitalisering i skolan senast 2022. Men vad betyder det i praktiken och hur vi når dit? Detta stod i fokus på det heldagsseminarium som arrangerades av SKL Kommentus Inköpscentral den 10 mars i Stockholm.

I publiken som hade samlats i Fabrikens moderna lokaler i Hammarby sjöstad fanns över 180 utvecklingsledare, verksamhetschefer, rektorer och andra representanter från svensk skolvärld, från norr till söder. Alla för att ta del av den kompetens och erfarenhet som dagens föreläsare skulle bjuda på, och för att delta i diskussioner och nätverkande.

Vd för SKL Kommentus, Eva-Lotta Löwstedt Lundell, hälsade välkommen och lyfte direkt vikten av samverkan:

”Som inköpscentral möter vi dagligen både skolor, kommuner och leverantörer. Vi ser att samverkan är en viktig framgångsfaktor i att lyckas med digitalisering och det är därför vi har tagit initiativet till den här dagen. Vi behöver alla dra åt samma håll!”.

Behov av mer samarbete löpte sedan som en röd tråd under dagen. Per-Arne Andersson, direktör/avdelningschef avd. för utbildning och arbetsmarknad, SKR, konstaterade att vi nu börjar prata om hur vi ska få skolan digitaliserad, inte om. Peter Karlberg, undervisningsråd på Skolverket, tog upp vikten av standarder och berättade mer om det forum för informationsstandardiseringen inom skolväsendet som bildats, just i syfte att samordna olika intressenter. Och Mikael Svensson, programansvarig för skolans digitalisering, SKR, skickade med flera konkreta råd till åhörarna:

”Interoperabiliteten är viktigt, det vill säga, se till att systemen pratar med varandra. Se till helheten och börja med IT-chefen. Om de förstår skolans värld kommer vi lättare nå våra mål i digitaliseringsstrategin - om 2,5 år ska vi ha nått dem.”

Olof Molander, affärsområdeschef för SKL Kommentus Inköpscentral, gjorde en omvärldsspaning där han konstaterade att världen är komplex, leverantörskedjorna likaså. Slutsatsen var att om vi ska försörja skolan med digitala tjänster och produkter så handlar det inte om detaljerade specifikationer utan om att skapa rätt förutsättningar för alla aktörer att arbeta ihop och hitta bra lösningar.

Linda Benedicto, digitaliseringsstrateg, Inera, berättade om Ineras arbete för att få till en gemensam infrastruktur, eller bottenplatta, för digitalisering inom kommuner och regioner. Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry menade att vi har tekniken på plats men att vi nu behöver fokusera på innehållet:

”Vi måste ge mer tid för lärarna att göra sitt jobb – att fokusera på barnen och lärandet”

Viveka Stenkula Dahl, årets digitaliseringsledare 2019 och utbildningschef på Barn- och skolförvaltningen, Lunds kommun, avslutade förmiddagen med att berätta hur kommunens digitaliseringsresa sett ut. ”Använd ert mod och de verktyg ni redan har!” var hennes medskick.

Efter lunchens nätverkande fortsatte dagen med flera parallella seminarier. Här avhandlades allt från fjärrundervisning i en digital miljö, vilket ledarskap som krävs för att nå en hållbar och säker digitalisering till vilken roll Inköpscentralen kan spela för en skola i en digital tid.

I den avslutande paneldiskussionen var deltagarna rörande överens om vikten av att fortsätta träffas och utveckla samarbetet. Att ha ett tydligt mål och ett starkt ledarskap lyftes fram som andra framgångsfaktorer. Jannie Jeppesen, Swedish Edtech Industry, sammanfattade med orden: ”Det finns vilja, resurser och aktörer som vill ta ansvar. Det är som att dansa tango – vi behöver göra detta tillsammans!”

Stort tack till alla som deltog. Frågan om skolans digitalisering har väl aldrig varit så aktuell som nu när det kan bli nödvändigt med distansarbete med anledning av spridningen av Coronaviruset.

Tipsa en vän